Eenhoorn Project


Opdat een project motiverend kan zijn, moet het trots en 'ownership' kunnen opwekken bij de jongeren die ertoe bijdragen. Op deze basis lanceerde de vzw Maritiem Atelier een nieuw en ambitieus project begin 2017: de bouw van een replica op schaal 1:4 van een frans oorlogsschip uit de periode van koning Lodewijk XIV, onder de naam 'de Eenhoorn'. Het schip zal +/- 14 meter lang zijn en is gebouwd om ermee te kunnen varen. Het zal -naast zijn zeilen- dan ook uitgerust zijn met een electromotor om de zeil - en havenmanoeuvers te begeleiden.

 

Onder impuls van zijn Minister van Financiën Colbert liet koning Lodewijk XIV een gediversifieerde vloot laten ontwikkelen om op de vijvers van zijn kasteel te Versailles te kunnen varen. Aldus vond men er roeiboten, venitiaanse gondels, engelse en hollandse jachten, een jol een galei ...en de modellen op schaal 1:4 van drie oorlogsschepen : 'Le modèle', 'Le Triophant'  en 'Le Grand Vaisseau'. Voor meer info over deze vloot kan u hier het franse artikel van   Mme A du Fretay downloaden.

De vzw Maritiem Atelier bouwt thans 'Le Grand Vaisseau' (letterlijk 'het grote schip') on de naam 'De Eenhoorn' -hier in het midden van de afbeeldingen uit de periode- met kansarme jongeren en volwassenen in socio-professionnele insertie. De bedoeling is het ter beschikking te stellen van het Kasteel van Versailles en er met al de personen die bijdroegen tot de bouw ervan op de vijvers van het kasteel van Versailles te gaan varen.

Het initiatief kan potentieel leiden tot de bouw van andere eenheden van de 'Flottille du Roy' en de ontwikkeling van een mini scheepswerf te Brussel.

De bouw ervan werd aangevangen medio 2017 door het aanmaken van de 44 spanten, de boeg en het achterkasteel. Einde december 2017 begon de montage van de spanten in het COOP-gebouw te Anderlecht aan de Demedtskaai.   

      

 

Ons objectief is de 'Eenhoorn' begin 2019 (of einde 2018) te kunnen tewaterlaten om daarna de masten, zeilen en het want aan te maken.

Het project is voor 1/3 gefinancierd door subsidies, 1/3 sponsoring en de rest via schenkingen. De sponsors kunnen concrete delen van het schip sponsoren, zoals hieronder, de spanten.